Allmänna villkor

Definitioner

I dessa allmänna villkor ska följande begrepp ha nedan angiven betydelse om inte omständigheterna tydligt föranleder annat: ”Avtalet” avser avtalet med tillhörande bilagor, avrop och tillägg mellan Kunden och Leverantören, varigenom Leverantören åtar sig att tillhandahålla Konsulttjänsten till Kunden.

”Dataskyddsförordningen” avser Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (Allmän dataskyddsförordning). ”Konsult” avser den konsult Leverantören tillhandahåller för utförande av Konsulttjänsten i enlighet med Avtalet. ”Konsulttjänsten” avser de konsulttjänster och uppdrag som Leverantören tillhandahåller Kunden enligt Avtalet. ”LOU” avser lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. ”LUF” avser lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna. ”OSL” avser offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). “Sekretessreglerade uppgifter” avser uppgifter för vilka det finns en sekretessbestämmelse hos Kunden enligt OSL. ”TF” avser tryckfrihetsförordningen (1949:105). ”Tjänstespecifikation” avser bilaga till Avtalet som beskriver de kompetensprofiler för Konsulter som Leverantören ska tillhandahålla under Avtalet. ”Uppdragsbeskrivning” avser bilaga till Avtalet som beskriver Konsulttjänstens omfattning och innehåll, samt i förekommande fall förväntat resultat, överenskomna krav och leveranstider. “YGL” avser yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469).

2. Tillhandahållande av Konsulttjänsten

2.1 Leverantören ska tillhandahålla Konsulttjänsten i enlighet med villkor i Avtalet, inklusive bilagor. Konsulttjänsten ska tillhandahållas till Kunden vid avtalad tidpunkt med överenskommen kompetensprofil.

2.2. Konsulttjänsten ska tillhandahållas i enlighet med i Uppdragsbeskrivning angivna förutsättningar, krav och tidsramar för leverans av överenskommet resultat.

2.3. Leverantören åtar sig att genomföra Konsulttjänsten med omsorg, på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med Kundens instruktioner. Konsulttjänsten ska tillhandahållas i enlighet med god branschpraxis.

2.4. Leverantören ansvarar för att såväl tillhandahållandet av Konsulttjänsten som resultatet överensstämmer med vid var tid i Sverige gällande lag, förordning och föreskrift.

2.5. Leverantören ansvarar för att Konsulten vid utförande av uppdraget erhåller nödvändig kunskap och förståelse för Konsulttjänsten och dess fullgörande, och om så krävs efterfrågar nödvändig information från Kunden. Leverantören ska vidare löpande säkerställa att Konsulten besitter nödvändiga kunskaper om och har förståelse för Kundens verksamhet, rutiner, processer etc.

2.6. Om inte annat har avtalats, ska Leverantören svara för allt som krävs för Konsulttjänstens tillhandahållande. Leverantören ska vidare informera Kunden om särskilt tillstånd, anmälan och/eller dispens krävs för Konsulttjänstens tillhandahållande.

2.7. Leverantören ska inte från annan än Kunden motta eller inhämta direktiv för Konsulttjänstens genomförande. Leverantören ska även i övrigt tillvarata och företräda Kundens intressen samt garantera att Leverantören och Konsulten inte kommer att vara beroende av eller ha ekonomiska eller andra intressen som förhindrar att Leverantören genomför uppdraget på ett lojalt vis. Leverantören ska, om Leverantören misstänker att tillhandahållande av Konsulttjänsten kan komma att stå i konflikt med annat intresse, genast informera Kunden därom och avvakta Kundens instruktioner i enlighet med allmänt beprövade och ändamålsenliga metoder, samt enligt de yrkesetiska regler som gäller för branschen.

3. Konsulter
  1. Leverantören ska vid tillhandahållandet av Konsulttjänsten endast använda Konsult som är lämplig, tillgänglig och har kompetensprofil i överensstämmelse med Tjänstespecifikation och Avtalet. Kunden har rätt att genomföra intervju med Konsult som Leverantören avser tillhandahålla enligt detta Avtal.
  2. Leverantören åtar sig att utan onödigt dröjsmål ersätta Konsult som Kunden anser brister i lämplighet, tillgänglighet och/eller kompetensprofil, eller som uppvisar samarbetssvårigheter eller jävsproblem vid genomförande av uppdraget.
  3. Leverantören har inte rätt att utan giltigt skäl ersätta tillgänglig Konsult under pågående uppdrag utan att först inhämta Kundens skriftliga godkännande. Som giltigt skäl ska anses sjukdom, föräldraledighet, militärtjänstgöring eller att Konsultens anställning hos Leverantören upphör samt liknande omständigheter som Leverantören inte kunnat påverka.
  4. Leverantören ska tillse att ersättande Konsult uppfyller kraven enligt punkt 3.1. Parterna uppskattar att det normalt krävs två (2) veckor för kunskapsöverföring då Konsult ersätts med annan men kan i särskilda fall skriftligen överenskomma om annat. Parterna har överenskommit att Leverantören ska bära ansvaret för att Konsult ersätts på grund av skäl som anges i punkt 3.2 och 3.3 ovan, och att ersättning inte ska erläggas av Kunden under kunskapsöverföringen för den Konsult som lärs upp.
  5. För det fall Konsulten utför uppdraget under Kundens ledning och i Kundens lokaler, ska Konsulten följa Kundens samtliga instruktioner samt styrande och stödjande dokument i Kundens verksamhet såsom verksamhetsregler, riktlinjer, säkerhetsföreskrifter och policys.
  6. Inget i Avtalet ska innebära eller tolkas som att Konsulten är anställd av Kunden. Således är det Leverantören som svarar för all ersättning till Konsulten, inklusive lön, sociala avgifter, skatter och övriga avgifter.


4. Utrustning
  1. Leverantören är ansvarig för att Konsulten har ändamålsenlig utrustning för utförande av Konsulttjänsten, om inte annat särskilt avtalats.
  2. För det fall Kunden tillhandahåller Leverantören och Konsulten utrustning, t.ex. datorer, programvara, dokumentation och annat för utförande av Konsulttjänsten, så ska dessa endast användas enligt Kundens riktlinjer och för att utföra Konsulttjänsten.
5. Kundens åtagande
  1. Kunden ska lämna Leverantören tillgång till lokaler, utrustning och övrigt material i den omfattningen som krävs för Konsulttjänstens tillhandahållande enligt Avtalet.
  2. Kunden ska lämna tillräcklig och korrekt information till Leverantören för uppdragets genomförande och ansvarar för riktigheten i de uppgifter, anvisningar och föreskrifter som lämnas till Leverantören.
  3. För det fall Konsult utför arbete i Kundens lokaler och under Kundens överinseende ska Kunden ansvara för handledning och vägledning av Konsulten, samt för att tillämpliga lagar och föreskrifter avseende arbetsmiljö efterlevs. Kunden ska i sådant fall också tillhandahålla relevant information om Kundens verksamhet, rutiner och processer.
6. Samverkan
  1. Var part ska i Avtalet ange en kontaktperson för frågor rörande Avtalet. Byte av kontaktperson ska meddelas motparten skriftligen.
  2. Om parterna inte avtalat särskilt om samverkan, har Kunden rätt att påkalla möte för samråd och uppföljning av Avtalet minst en gång per kvartal, utan kostnad för Kunden.
7. Underleverantör
  1. Om inget annat särskilt har avtalats har Leverantören inte rätt att använda underleverantör för utförande av Konsulttjänsten.
  2. För det fall att parterna skriftligen avtalar att Leverantören får använda angiven underleverantör, svarar Leverantören för underleverantörs arbete såsom för eget arbete, oavsett led, och förbinder sig att säkerställa att angiven underleverantör i relevanta delar åtar sig skyldigheter motsvarande de som åligger Leverantören enligt detta Avtal.
8. Ändring och avbeställning
  1. Kunden har rätt att begära ändring av Konsulttjänstens omfattning och innehåll. Sådan begäran ska vara skriftlig och tillställas Leverantörens kontaktperson. Leverantören ska utan oskäligt dröjsmål, och senast inom en (1) vecka återkomma med skriftligt besked om sådan ändring kan accepteras och om begäran innebär ändring av tidplan, kostnaden och övriga villkor i Avtalet. För det fall Leverantören inte lämnar Kunden sådant besked ska förändringen anses ingå i uppdraget och Avtalet.
  2. Om inte annat överenskommits äger Kunden rätt att med trettio (30) dagars uppsägningstid, helt eller delvis, avbeställa Konsulttjänsten avseende icke genomförda delar, utan angivande av skäl.
  3. Kunden har rätt att disponera Konsulter allokerade till det avbeställda uppdraget för annat liknande arbete under uppsägningstiden. Om så inte sker och Leverantören önskar belägga uppsagd Konsult med arbetsuppgifter hos annan uppdragsgivare ska Kunden endast erlägga betalning för den tiden Konsult varit utan beläggning till följd av avbeställningen.
9. Felansvar
  1. Om Leverantören brister i att utföra uppdraget enligt Avtalet, eller tillhandahåller ett resultat som innehåller fel eller brister i förhållande till Uppdragsbeskrivning eller Avtalet i övrigt, är Leverantören, efter Kundens reklamation, skyldig att omedelbart vidta rättelse. Rättelse ska ske genom att Leverantören fullgör uppdraget, korrigerar fel eller brister i resultatet, eller i övrigt vidtar rättelse så att Avtalet efterlevs.
  2. Vid oklarhet eller tvist om fel eller brist ska anses föreligga ska upphandlingsunderlag, och däri ställda krav, tillmätas särskild betydelse vid tolkning av Avtalet.
  3. Om Leverantören inte åtgärdar fel eller brist omedelbart, eller om felrättning är omöjligt, ska Kunden ha rätt till en reducering av ersättningen för Konsulttjänsten som skäligen kan anses motsvara felet eller bristen. Kunden har också rätt att avhjälpa bristen på Leverantörens bekostnad om rättelse av fel eller brist inte gjorts inom föreskriven tid.
  4. För det fall fel eller brist är av väsentlig betydelse för Kunden och rättelse inte skett inom trettio (30) dagar från Kundens reklamation, har Kunden rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet i dess helhet eller den del av Avtalet som är hänförlig till felet eller bristen.
  5. Kunden har rätt till skadestånd för de skador denne åsamkas på grund av fel eller brist i Konsulttjänsten, inom ramen för avtalad ansvarsbegränsning (avsnitt 19).
  6. Leverantören ansvarar för fel eller brister som Kunden anmäler inom tre (3) månader efter att Kunden uppmärksammat felet eller bort uppmärksamma felet, dock senast inom femton (15) månader efter att den Konsulttjänst vari fel eller brist föreligger levererats.
10. Ersättning och fakturering
  1. Leverantören har rätt till ersättning för tillhandahållandet av Konsulttjänsten i enlighet med Avtalet.
  2. Parterna kan för respektive uppdrag överenskomma om olika ersättningsmodeller som t.ex. löpande räkning, fastpris eller takpris. Överenskommen ersättningsmodell och timersättning för respektive kompetensprofil framgår av bilaga till Avtalet. Överenskommen ersättning anges i Avtalet med belopp exklusive mervärdesskatt.
  3. Den avtalade timersättningen, fastpris eller takpris inkluderar samtlig övrig ersättning såsom semesterer-sättning, övertidsersättning, restidsersättning och ersättning för jour och beredskap, om parterna inte uttryckligen överenskommit annat.
  4. Leverantören äger rätt till ersättning för tjänsteresor och traktamente i den omfattning som framgår av Avtalet.
  5. Ersättningen för Konsulttjänsten ska, om inte annat särskilt avtalats, faktureras månatligen i efterskott för upparbetad tid, med en (1) faktura per månad. Fakturering ska ske i enlighet med lagen (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling.
  6. Samtliga fakturor ska utfärdas av Leverantören, skickas till faktureringsadress enligt Kundens anvisning och innehålla åtminstone följande information:
  • referens till avtalsnummer,
  • Kundens kontaktperson och kostnadsställe,
  • Leverantörens firma och adress,
  • Leverantörens momsregistreringsnummer,
  • beskrivning av Konsulttjänstens omfattning och art för den tidsperioden fakturan avser,antalet arbetstimmar och timersättning för aktuella Konsulter under tidsperioden, och
  • specifikation över eventuella nedlagda kostnader och utlägg som ska ersättas.

Leverantören äger inte rätt att debitera Kunden faktureringsavgift eller andra liknande avgifter. För det fall Kunden är i dröjsmål med betalning av avtalsenlig faktura, har Leverantören rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) på fakturerat ostridigt belopp.

11. Säkerhet
  1. Leverantören förbinder sig att i sin verksamhet följa, och att tillse att de för vilka Leverantören svarar följer, de i Avtalet angivna säkerhetsföreskrifter, kvalitetsstandard, informationssäkerhetspolicy och miljöföreskrifter.
  2. Leverantören ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att säkerställa sekretess vid tillhandahållande av Konsulttjänsten. Sådana säkerhetsåtgärder ska anges närmare i Avtalet och omfatta bland annat behörighetshantering, loggning av åtgärder samt uppföljning och kontroll av sekretess.
  3. Leverantören ska, i förekommande fall, inneha kontinuitetsplaner för samhällsviktig verksamhet för att kunna tillhandahålla Konsulttjänsten under kris och förhöjd beredskap.
12. Personuppgifter
  1. För det fall Leverantören kommer behandla personuppgifter för Kundens räkning, vilket enligt Dataskyddsförordningen innebär att Leverantören är att anse som ett personuppgiftsbiträde, ska parterna ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal. Personuppgiftsbiträdesavtalet ska utgöra bilaga till Avtalet och äga företräde framför övriga regleringar i Avtalet, vad avser behandling av personuppgifter.
  2. I de fall Konsulten inom ramen för uppdraget arbetar under Kundens ledning och är att anse som medhjäl-pare enligt Dataskyddsförordningen, ska Leverantören normalt inte anses som personuppgiftsbiträde, och personuppgiftsbiträdesavtal ska inte ingås för sådant uppdrag.
13. Säkerhetsskyddsavtal
  1. För det fall Kundens verksamhet omfattas av krav på säkerhetsskydd enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), ska tillämpliga bestämmelser i nämnda lag beaktas. Om Kunden begär det ska Leverantör och underleverantör ingå säkerhetsskyddsavtal med Kunden, på den nivå som Kunden begär och enligt de villkor som Kunden anger. I sådant fall är Avtalets giltighet, i förekommande fall avseende visst uppdrag, beroende av att ett säkerhetsskyddsavtal finns mellan parterna. Uppdraget ska inte påbörjas och deltagande i säkerhetskänslig verksamhet ska inte inledas förrän säkerhetsskyddsavtal har tecknats, tillhörande krav har uppfyllts och åtgärder har vidtagits. Villkor i säkerhetsskyddsavtal gäller, vid motstridigheter, före samtliga regleringar i Avtalet.
  2. Om viss Konsult efter säkerhetsprövning inte medges utföra arbete för Kunden ska Leverantören utan dröjsmål tillse att annan likvärdig Konsult ställs till Kundens förfogande och att bestämmelserna i punkt 3.4 tillämpas.
14. Rätten till resultat
  1. Kunden erhåller full och oinskränkt äganderätt till resultatet av Konsulttjänsten, inklusive upphovsrätt och övriga immateriella rättigheter med obegränsad rätt att ändra, upplåta och överlåta resultatet.
  2. Kunden erhåller även full och oinskränkt äganderätt, inklusive upphovsrätt och övriga immateriella rättigheter, till dokumentation och andra publikationer som Leverantören tagit fram inom ramen för Konsulttjänsten.
  3. Leverantören äger inte rätt att publicera eller på annat sätt nyttja resultatet av Konsulttjänsten, utan Kundens skriftliga godkännande. Leverantören ska i förhållande till sina underleverantörer och anställda säkerställa Kundens äganderätt, och eventuell nyttjanderätt, till resultatet.
  4. Om parterna överenskommer om att resultat ska tillhandahållas med nyttjanderätt eller att programvara ska tillhandahållas som öppen källkod ska villkor för sådant tillhandahållande närmare regleras i bilaga till Avtalet.
15. Intrång
  1. Leverantören garanterar att hela eller del av resultatet av Konsulttjänsten inte på något sätt har upplåtits eller överlåtits till tredje part, och att Kunden inte gör intrång i tredje parts rättighet genom sitt innehav, nyttjande, vidareupplåtelse eller överlåtelse av resultatet.
  2. Leverantören garanterar att hålla Kunden skadelös för det fall Kundens innehav, nyttjande, vidareupplåtelse eller överlåtelse av resultatet skulle innebära, eller anklagas för att innebära, intrång i tredje parts rättighet. Leverantören åtar sig att på egen bekostnad och på Kundens begäran förvärva de rättigheter från tredje part som krävs för att Kunden ska kunna tillgodogöra sig resultatet i enlighet med Avtalet.
16. Skatteintyg och försäkring
  1. Leverantören ska under avtalstiden inneha ett giltigt F-skattebevis, och uppvisa kopia på detsamma till Kunden på dennes begäran.
  2. Leverantören ska på egen bekostnad teckna och vidmakthålla sedvanlig ansvarsförsäkring för konsultverksamhet med betryggande ansvarsbelopp med hänsyn till Konsulttjänstens art och omfattning. På begäran ska Leverantören uppvisa kopia av gällande försäkringsbevis.
17. Sekretess
  1. Part är skyldig att beakta de regler om sekretess, tystnadsplikt och handlingars offentlighet som följer av OSL och TF, samt tillse att anställda, anlitade konsulter och underleverantörer beaktar dessa regler. Part är vidare skyldig att informera sig och sina anställda, anlitade konsulter och underleverantörer om innebörden av ovan nämnda rättsregler.
  2. Part får inte till tredje man lämna ut handlingar eller på annat sätt återge uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet eller som i övrigt rör motpartens interna förhållanden, i annan utsträckning än som erfordras för Konsulttjänstens tillhandahållande och Avtalets fullgörande.
  3. Sekretesskyldigheten gäller inte för sådan information som part kan visa har blivit känd för denne på annat sätt än genom tillhandahållandet av Konsulttjänsten eller som är allmänt känd. Sekretesskyldigheten gäller inte heller när part är skyldig enligt svensk lag att lämna ut uppgifter.
  4. Leverantören är införstådd med att Kunden i egenskap av offentligrättsligt organ har en skyldighet att följa TF, YGL och OSL och därför har begränsade möjligheter att fullgöra åtagandet om avtalssekretess i punkt 17.2. Det innebär t.ex. att tredje man kan komma att begära ut handlingar, vilka kan innehålla uppgifter som omfattas av sekretess. Kunden är dock skyldig att genomföra en sekretessprövning enligt OSL innan uppgifterna lämnas ut.
  5. I de fall Leverantören ges tillgång till Sekretessreglerade uppgifter enligt OSL, ska tillämpliga bestämmelser i nämnda lag beaktas. Leverantören kan genom Avtalet ges tillgång till Sekretessreglerade uppgifter efter att Kunden genomfört en sekretessprövning. Leverantören förbinder sig att enbart ge tillgång till Sekretessreglerade uppgifter till personer som Leverantören svarar för och där sådan tillgång är nödvändig för Konsulttjänstens tillhandahållande.
  6. Leverantören ska tillse att särskild sekretessförbindelse undertecknats av Leverantörens medarbetare, såväl Leverantörens anställda som anställda hos anlitade underleverantörer, innan arbete med uppdrag påbörjas. Leverantören ska på Kundens begäran uppvisa sådan särskild sekretessförbindelse.
  7. Leverantören garanterar att Leverantören, och de för vilka Leverantören svarar, inte under avtalstiden omfattas av utländsk lagstiftning som innebär att Leverantören, eller annan för vilken Leverantören svarar, är eller kan komma att bli skyldig att överlämna Sekretessreglerade uppgifter hänförliga till Avtalet, utan att laglig grund föreligger enligt svensk rätt.
  8. Leverantören ska vid överträdelse av bestämmelse i punkt 17.7 vid varje tillfälle utge ett vite till Kunden uppgående till en miljon (1 000 000) kronor. Kunden äger vidare rätt till ersättning för skada, som orsakats genom överträdelse av punkt 17.7, med det belopp som överstiger erlagt vite.
  9. Sekretess enligt detta avsnitt 17 ska gälla även när Avtalet i övrigt har upphört att gälla. Leverantören ska omedelbart informera Kundens kontaktperson om det uppdagas att Leverantörens anställda, eller annan som Leverantören svarar för, har brutit mot tystnadsplikt eller annan skyldighet enligt detta avsnitt 17.
18. Marknadsföring

Leverantören äger inte rätt att utan Kundens skriftliga godkännande publicera eller på annat sätt använda Kundens namn, varumärke och/eller annat kännetecken, i reklam- och marknadsföringssyfte.

19. Force majeure
  1. Part ansvarar för skada som denne genom försummelse eller avtalsbrott orsakar den andra parten, med de begränsningar som anges i detta avsnitt 19.
  2. Parts skadeståndsansvar ska per kalenderår, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, vara begränsat till det högsta av femtio (50) prisbasbelopp (enligt socialförsäkringsbalken (2010:110)) och den totala ersättningen som utgått för Konsulttjänsten enligt Avtalet under de senaste tolv (12) månaderna. Part ansvarar inte för utebliven vinst eller annan indirekt skada eller förlust, och inte heller för den andra partens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.
  3. Begränsningarna i punkt 19.2 ovan gäller inte vid skada för ansvar avseende
  • intrång enligt avsnitt 15 ovan,
  • sekretess enligt avsnitt 17 ovan,
  • personuppgiftsbiträdesavtal enligt avsnitt 12 ovan, och
  • brott mot säkerhetsskyddsavtal enligt avsnitt 13 ovan.

 Part ska framställa ersättningsanspråk senast sex (6) månader efter det att denne uppmärksammat att grund för krav föreligger, dock senast tolv (12) månader från det att Avtalet upphört att gälla, för att inte förlora sin rätt till talan rörande sådant anspråk.

20. Ansvarsbegränsning
  1. Var part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om underlåtenheten beror på omständighet som ligger utanför parts kontroll och som parten inte kunde eller skäligen borde ha förutsett vid tidpunkten för Avtalets ingående, t.ex. krig, eldsvåda, översvämning, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen eller därmed jämställd omständighet.
  2. Part som önskar åberopa omständighet enligt punkt 20.1 ovan ska omedelbart underrätta den andra parten när det finns risk att viss förpliktelse inte kan infrias eller blir fördröjd därav. Underlåtelse att lämna sådant meddelande i tid medför skyldighet att ersätta den skada som hade kunnat undvikas om meddelande lämnats i tid.
  3. Part som till befrielse åberopar force majeure enligt punkt 20.1 ovan ska vidta alla rimliga ansträngningar för att begränsa följderna och skadan av att Avtalet inte kan fullgöras såsom avtalats.
21. Förtida uppsägning
  1. Utöver regleringar i avsnitt 8 och 9, som ger Kunden rätt att säga upp hela eller delar av Avtalet till förtida upphörande, ska sådan rätt föreligga enligt detta avsnitt 21.
  2. Respektive part har rätt säga upp hela eller delar av Avtalet till förtida upphörande om den andra parten
  • väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt hela eller delar av Avtalet och inte inom trettio (30) dagar
  • efter skriftlig anmodan härom har vidtagit rättelse, eller
  • ställer in sina betalningar, påbörjar förhandlingar om uppgörelse med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, lämnar in ansökan om företagsrekonstruktion eller ackord eller dylikt, träder i likvidation eller en förvaltare utses beträffande alla eller delar av partens tillgångar.
  1. Kunden har rätt att säga upp hela, eller delar av, Avtalet till förtida upphörande om Leverantören
  • eller företrädare för Leverantören gjort sig skyldig till någon uteslutningsgrund enligt 13 kap. 1–3 §§ LOU eller 13 kap. 1,2 eller 4 §§ LUF,
  • lämnat oriktiga uppgifter i samband med den upphandling som föregått tecknandet av Avtalet och dessa uppgifter varit av icke oväsentlig betydelse vid valet av leverantör,
  • inte längre uppfyller krav enligt Avtalet och dessa krav har varit av icke oväsentlig betydelse vid bedömning och tilldelning av Avtaleller dennes underleverantör, i tillämpliga fall, bryter mot avtalat personuppgiftsbiträdesavtal eller säkerhetsskyddsavtal,
  • eller dennes underleverantör, i tillämpliga fall, i icke ringa omfattning bryter mot sekretessbestämmelse i avsnitt 17, eller
  • åberopat befrielsegrund enligt avsnitt 20 och om en sådan omständighet har förelegat i mer än tre (3) månader.

Kunden har vidare rätt att säga upp Avtalet till förtida upphörande i de situationer som närmare anges i17 kap. 17 § LOU och 16 kap. 17 § LUF.

Uppsägning enligt detta avsnitt 21 ska för att vara giltig, ske skriftligen och tillställas den andra partens kontaktperson.

22. Avtalets upphörande
  1. Vid Avtalets upphörande ska respektive part returnera allt material, utrustning, information och annat som tillhör den andra parten med undantag för material som behövs för utövande av de rättigheter som överlever Avtalets upphörande i enlighet med Avtalet. Part ska vidare vid Avtalets upphörande radera all information som erhållits från den andra parten under Avtalet, om inte annat skriftligen överenskommits, med undantag för information som part behöver behålla för att uppfylla skyldighet enligt svensk lag.
  2. Vid Avtalets upphörande ska Leverantören, på Kundens skriftliga begäran, omedelbart redovisa för och överlämna dittills utförda arbeten. Rättigheterna till resultatet av utförd Konsulttjänst övergår till Kunden i enlighet med avsnitt 14.
23. Överlåtelse
  1. Kunden äger inte rätt att utan Leverantörens skriftliga tillåtelse överlåta eller pantsätta rättigheter och/eller skyldigheter enligt Avtalet till annan.
  2. Oaktat det föregående, äger Kunden rätt att överlåta hela eller delar av Avtalet till myndighet eller annan organisation som helt eller delvis träder in eller övertar Kundens verksamhet eller offentliga uppdrag.
  3. Leverantören äger inte rätt att utan Kundens skriftliga godkännande överlåta eller pantsätta rättigheter och/eller skyldigheter enligt Avtalet till annan. Ett byte av leverantör får dock ske med stöd av 17 kap. 13 § LOU och 16 kap. 13 § LUF.
24. Ändringar och tillägg

Ändringar av och tillägg till Avtalet är endast bindande efter skriftlig överenskommelse som undertecknats av behöriga företrädare för parterna och om sådan förändring är i överensstämmelse med upphandlingslagarnas ändringsbestämmelser.

25. Tvist
  1. Svensk lag ska tillämpas på Avtalet, med undantag för lagvalsregler.
  2. Tvister som uppstår i anledning av Avtalet och därtill sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av svensk allmän domstol på den ort där Kunden har sitt säte.

EIPCLOUD Helpdesk

TBD

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat.

EIPCLOUD Samarbete

TBD

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat.

EIPCLOUD Säkerhet

TBD

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat.